محیط زیست میراث مشترک/نوشتاری از سید محمود موسوی
کارون نیوز _ بر طبق تعریف کنوانسیون های بین المللی محیط زیست به مجموعه منابع طبیعی، کلیه موجودات زنده، محیط مصنوعی ساخته بشر و مناظر و چشم انداز ها اطلاق می شود. حیات ما انسان ها در گرو حفاظت و حمایت از محیط زیست است. یکی از ارکان و اجزای مهم طبیعت ما درختان هستند. […]
کارون نیوز _ بر طبق تعریف کنوانسیون های بین المللی محیط زیست به مجموعه منابع طبیعی، کلیه موجودات زنده، محیط مصنوعی ساخته بشر و مناظر و چشم انداز ها اطلاق می شود. حیات ما انسان ها در گرو حفاظت و حمایت از محیط زیست است. یکی از ارکان و اجزای مهم طبیعت ما درختان هستند. درختان نقشی بی بدیل در تمام ارکان زندگی بشر در طول تاریخ داشته اند. ارتباط میان انسان ها و درختان پیوندی ازلی و ابدی است. در عقاید مردمان کهن انسان های خوب پس از مرگ تبدیل به درخت می شدند و زندگی جاودانه می یافتند و به همین دلیل قطع درختان کاری ناپسند تلقی می شد. ایرانیان معتقد بودند هر کس درخت کهنسال یا درخت میوه داری را قطع کند در همان سال یکی از عزیزان خویش را از دست خواهد داد. ایرانیان باستان مقام خاصی برای درخت سرو قائل بودند و آن را درخت بهشتی می دانستند که از بهشت آمده است. سرو ابرکوه یزد قدیمی ترین درخت ایران و جهان است که بسیاری کاشت آن را به دست زرتشت پیامبر ایران باستان می دانند.
سربازان ایرانی قبل از جنگ ها شاخه ای از درخت کنار را در جلوی پای خود می انداختند تا آنها را از گزند دشمنان حفظ کند. حتی بسیاری از مردم برای شفا گرفتن و برآورده شدن آرزوهای خود به درختان دخیل می بستند.
پادشاهان هخامنشی برای جنگل ها نگهبان منصوب می کردند. داریوش و کوروش حتی در روز درخت کاری شرکت می کردند. خشایار شاه در لشکرکشی خود به آسیای صغیر حفاظت از جنگل سرو زیبای خود را به گارد سلطنتی سپرد و با این عمل اولین منطقه حفاظت شده دنیا را در چند سال قبل از میلاد مسیح ایجاد کرد.
در کتاب اوستا، اهورامزدا در مورد خوشبخت ترین قوم می گوید: ملتی که درخت مثمر بکارد و زمین لم یزرع را به زمین کشاورزی تبدیل کند خوشبخت ترین قوم است.
در مبانی دین مبین اسلام هم بر امر درخت کاری بسیار سفارش شده است. و پیشوایان دینی ما خود از پیشگامان امر درخت کاری به خصوص درختان مثمر بوده اند. رسول گرامی اسلام در حدیثی قطع کنندگان درخت سدر را لعنت می کنند و شکستن شاخ و برگ درختان را به مثابه شکستن بال فرشتگان می دانند. امام محمد باقر (ع) در حدیثی یکی از پنج عمل نیکویی را که بعد از مرگ همچنان برای انسان ثواب بسیار در پی خواهد داشت را کاشتن درخت می دانند. امام صادق (ع) نیز در کلامی نورانی مردم را سفارش به درخت کاری و زراعت می کنند و بیان می دارند هیچ شغلی پاکیزه تر و حلال تر از این کار برای مردم وجود ندارند.
هفته درخت کاری و منابع طبیعی فرصت مغتنمی است تا با کاشت درختان بومی و مثمر در جای جای سرزمین پاکمان ایران سرسبزی و طراوت را به خاک این کهن سرای شگرف هدیه کنیم.
دگران کاشتند و ما خوردیم
ما بکاریم و دیگران بخورند
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰