مراقبت همه‌جانبه از دانش‌آموزان؛ با تأکید بر غربالگری صددرصدی

کارون نیوز _ جلسه سالانه کارشناسان مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش استان خوزستان با حضور حجت‌الاسلام امیری معاون پرورشی و علی امیری‌مقدم رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت دربرابر آسیب‌های اجتماعی وباشرکت کارشناسان سراسر استان برگزار شد.   علی امیری‌مقدم در این نشست تخصصی، با تقدیر از تلاش‌های بی‌وقفه همکاران […]

کارون نیوز _ جلسه سالانه کارشناسان مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش استان خوزستان با حضور حجت‌الاسلام امیری معاون پرورشی و علی امیری‌مقدم رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت دربرابر آسیب‌های اجتماعی وباشرکت کارشناسان سراسر استان برگزار شد.

 

علی امیری‌مقدم در این نشست تخصصی، با تقدیر از تلاش‌های بی‌وقفه همکاران حوزه مشاوره بر ضرورت انجام غربالگری ۱۰۰ درصدی تمامی دانش‌آموزان پایه‌های هدف تأکید کرد و گفت:
آزمون‌های غربالگری و تکمیل فرم‌های رصد و پایش باید در دستور کار جدی همه مدارس قرار گیرد.
این فرآیند نظام‌مندامکان شناسایی به‌موقع دانش‌آموزان درمعرض خطر یا درگیر آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌آورد.

وی افزود:
از طریق پایش مستمرالگوهای رفتاری و تغییرات حالات روانی-اجتماعی دانش‌آموزان ردیابی شده و مداخلات لازم در مراحل اولیه طراحی می‌شود. غربالگری با ابزارهای استاندارد علمی مبنای آماری محکمی برای تخصیص منابع و برنامه‌ریزی هدفمند در سطح مدارس و مناطق فراهم می‌کند.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش خوزستان هدایت تحصیلی را نه تنها یک فرآیند اداری بلکه یک راهبرد پیشگیرانه وآینده‌نگر دانست و بیان کرد:
انتظار می‌رود درکنار توجه به آسیب‌های اجتماعی، هدایت تحصیلی بر اساس آزمون‌های رغبت و توانایی مورد تأکید ویژه قرار گیرد.
انتخاب آگاهانه مسیر تحصیلی و شغلی بر اساس استعدادها و علایق واقعی عاملی مهم درافزایش تاب‌آوری، انگیزه تحصیلی و کاهش زمینه‌های بروز آسیب‌های فردی و اجتماعی است.

 

امیری‌مقدم از کارشناسان خواست پیگیری اجرای دقیق آزمون‌های رغبت، توانایی و هدایت تحصیلی را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهند.

 

وی در تشریح فرآیند کامل پشتیبانی از دانش‌آموزان تأکید کرد:
پس از مرحله غربالگری و شناسایی اولیه، آزمون‌های تشخیصی دقیق‌تر به‌کار گرفته می‌شوند تا عمق و نوع مسئله به‌طورتخصصی بررسی شود.

این مرحله به مشاوران کمک می‌کند تا برنامه‌های مداخله‌ای شخصی‌شده و متناسب با نیاز هر دانش‌آموز را طراحی و اجرا کنند.»

 

این جلسه عزم جدی مسئولان آموزش و پرورش خوزستان را برای ایجاد یک شبکه مراقبتی قوی، علمی و پیشگیرانه در سطح مدارس استان نشان می‌دهد.
رویکرد ترکیبی «غربالگری فراگیر» و «هدایت تحصیلی آگاهانه» می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای درحفظ سلامت روانی-اجتماعی دانش‌آموزان و هدایت آنان به سوی آینده‌ای روشن و ایمن داشته باشد.