کتاب «مدرسه گل ها» به قلم سید محمود موسوی معلم عشایری خوزستان منتشر شد

به گزارش کارون نیوز ، کتاب « مدرسه گل ها » اثری است از « سید محمود موسوی » معلم عشایری خوزستان است  که روایتی جذاب از معلمی در مناطق کمتر توسعه یافته و دانش آموزان عشایری خوزستان ارائه کرده است

به گزارش کارون نیوز ، کتاب « مدرسه گل ها » اثری است از « سید محمود موسوی » معلم عشایری خوزستان است  که روایتی جذاب از معلمی در مناطق کمتر توسعه یافته و دانش آموزان عشایری خوزستان ارائه کرده است 

این کتاب که  طرح جلد آن را «پدرام رستمی » کار کرده و ویراستاری آن بر عهده «محمد جواد عالمیان » بوده، توسط انتشارات « زهره علوی » چاپ و به بازار نشر عرضه شده است.

سید محمود موسوی نویسنده کتاب مدرسه گل ها

سید محمود موسوی نویسنده خوش ذوق کتاب مدرسه گل ها با ارسال نوشتار ذیل ، بخشی از  زندگی خود در مناطق عشایری را روایت می کند : 

«همزاد عاشقان جهان »

برای معلمی مرا به یکی از محروم ترین و دورافتاده ترین نقاط این سرزمین در دل رشته کوه های زاگرس فرستادند. ناکجا آبادی غریب، دیاری گمشده، محصور در میان دره ها و کوه ها، جایی که نجوای عاشقانه درختان شنیده می شد ؛  قلب روشن خاک می تپید و زندگی رنگ و بوی دیگری داشت ؛ من سال ها در آنجا زیستم ، خودم را کشف کردم ، ریشه زدم و سبز شدم‌.

وقتی  آذرماه ۱۳۹۱ همراه چند تن از دوستانم به عنوان معلم عشایری  راهی منطقه عشایر نشین گتوند شدیم هرگز گمان نمی کردم روزی قلم به دست گیرم و آنچه را که در طول و عرض سال های ناهموار و پرمشقت معلمی در دیار عشایر بر من گذشت را به رشته تحریر درآورم ؛  هیچ گاه در سرزمین عشایر معلمی نکردم بلکه زندگی کردم ؛  هم سفره و همدم این مردمان پاک دل و نجیب شدم و از صفا و مهربانی آنها سیراب گشتم.

هرگاه که از سختی ها و مرارت های روزگار آزرده خاطر می شدم تنها پناه من در  این مناطق دوردست ، مردمان خونگرم و مهربان آن بودند ؛ مردمانی که عشق ورزیدن و دوست داشتن هنوز هم در میان آنها جاری و ساری است.

طبیعت در میان ما حضوری پر رنگ دارد و واژه های صلح و دوستی را به راحتی می توان آنجا معنا کرد ؛  زندگی مردمان عشایر بر مدار عشق می چرخد و فلسفه آن ساده و گوارا است. کتاب مدرسه گل ها حاصل این همزیستی صادقانه و برادرانه است.

داستان معلمانی  که با فداکاری و جانفشانی خویش به واژه های ایثار و مهربانی معنای تازه ای بخشیده اند ؛ معلمان عشایری که نماد فروتنی و استقامت اند و به استواری معیار تازه ای بخشیده اند . معلمان عشایر به راستی همزاد عاشقان جهان اند ؛  آنها هر چند در پشت کوه ها و دره ها و دشت ها مشغول آموختن الفبای زندگی به فرزندان این آب و خاک هستند اما دلی به پاکی آسمان و زلالی چشمه سار دارند‌. 

هر چند در مسیر پرپیچ و خم معلمی پستی ها و بلندی های بسیار بر ما گذشت اما حاصل این رنج ها گنج های بسیاری بود که نمونه های کوچکی از آن را در کتاب مدرسه گل ها بیان کرده ام.

 کتاب مدرسه گل ها بر محور چهار ویژگی و اصل نگاشته شده است ؛ اصل اول توجه به تجربه های آموزشی که حاصل کار در محیط های بکر و ناب عشایر است ،  مدارس چندپایه و مختلط که معلمی در آنها خود نوعی هنر و جهاد است ، دوم توجه به طبیعت و حضور پررنگ آن در ساختار آموزشی در مدارس عشایری است و  ویژگی دیگر این کتاب توجه به فرهنگ عامیانه مردم بومی (فولکلور) و اعتقادات و خرافات آنها است و آخرین ویژگی کتاب استفاده از زبان شاعرانه برای توصیف و تشریح جذابیت های  طبیعی مناطق عشایرنشین است که با پیوند عناصر تخیل و عاطفه انجام گرفته است. 

این کتاب را با مهربانی و فروتنی به همه معلمانی که عاشقانه پیامبری می کنند تقدیم می کنم و همصدا با نفیر باد آواز سر می دهم: 

هر چند عاشقان قدیمی 

از قیل و قال

 از درس و مدرسه بیزار بوده اند

اما اعجاز ما همین است 

 ما عشق را با خود به مدرسه بردیم

ما همزاد عاشقان جهانیم. 

سید محمود موسوی (زمستان -۱۴۰۳)