نوشتاری از یک معلم خوزستانی

وظیفه اصلی آموزش و پرورش کنکور نیست ، تربیت دانش آموز است

هر ساله با انتشار نتایج کنکور ، فضایی مطلوب برای عده ای مهیا می شود برخی دلسوزانه در نقد موضوع کنکور و رتبه های برتر مطالبی را بیان می کنند اما بخش اندکی هم در پس پرده انتقادات اهدافی را پنهان دارند که فضای روانی جامعه را آشفته می کند انگار که کنکور ، ماموریت اصلی آموزش پرورش است و یا یک شخص خاص عامل و بانی همه اتفاقات است !!!

✍️ صدرالدین

هر ساله با انتشار نتایج کنکور ، فضایی مطلوب برای عده ای مهیا می شود برخی دلسوزانه در نقد موضوع کنکور و رتبه های برتر مطالبی را بیان می کنند اما بخش اندکی هم در پس پرده انتقادات اهدافی را پنهان دارند که فضای روانی جامعه را آشفته می کند انگار که کنکور ، ماموریت اصلی آموزش پرورش است و یا یک شخص خاص عامل و بانی همه اتفاقات است !!!

وظیفه اصلی آموزش و پرورش ، تربیت دانش آموز است که افتخار آفرینی دانش آموزان استان در اردوهای تربیتی ، کسب رتبه برتر در پویش ریاست جمهوری ، مسابقات قرآن و‌ برنامه های حوزه پرورشی مؤید این مطلب است که دستگاه تعلیم و تربیت استان در تربیت موفق بوده است

اما در بحث آموزش ، شاخص رتبه بندی استانها در کنکور میزان شرکت کنندگان به قبولی در دانشگاه دولتی می باشد که بیش از ۳۰ درصد شرکت کنندگان دانش آموزان سالهای گذشته می باشند ..

رتبه های تک رقمی ملاک کیفیت آموزشی در هیچ استانی نیست کما اینکه این موفقیت بر اساس تک ستاره ها در استانهای مختلف به صورت تناوبی اتفاق می افتاد لذا در کنکور امسال نیز قریب ۱۷ استان در رشته های اصلی نفر ندارند در حالی که برخی از این استانها رتبه های اول کیفیت آموزشی در امتحانات نهایی هستند .
ملاک موفقیت ، ارتقا کیفیت و عدالت آموزشی در تعدد دانش آموزان موفق در کنکور به خصوص دانش آموزان مدارس دولتی است
کما اینکه همین امسال در مناطقی مثل غیزانیه
و مدارس عشایری و کمتر توسعه یافته استان موفقیت های بسیاری در قبولی دانشگاه فرهنگیان برای بار اولین رقم خورد.

یکی مهمترین دلیل ضعف و عقب ماندگی استان در کنکور عدم وجود دانشگاه های متعدد دولتی و رشته های پر تقاضا نسبت به جمعیت استان می باشد سهمیه ۶۰ رصدی بومی در دانشگاه های دولتی ، کمبود این دانشگاه ها ورشته های پرتقاضا اتفاقی است که سیاسیون و نمایندگان محترم مجلس می بایست پیگیری نمایند .
کافیست نسبت دانشگاه های دولتی یزد و سمنان را با دانش آموزانشان
مقایسه نمایید سپس تفاوت آن با جمعیت دانش آموزی خوزستان و تعداد دانشگاه هایش ، خود جواب بسیاری از ابهامات را می دهد
از دیگر آسیب ها تاثیر بیش از حد تبلیغات آموزشگاه ها بر خانواده ها و دانش آموزان است که نیاز به تغییر فرهنگ در این زمینه احساس می شود .

امروز اقلیم و جغرافیای خوزستان ، توسعه کند و سالها عقب ماندگی نسبت به سایر استانها و عوامل متعدد دیگر که نگارش آن موجب اطاله کلام می شود باعث مهاجرت فرهنگیان و تقاضای پرحجم انتقالی به سایر استانهای برخوردار است تا بخشی از نیروی متخصص بدین گونه از مجموعه خارج شود
بنابراین همه باید یکدل با همیاری متنفذین سیاسی و نمایندگان محترم مجلسین بسترهای توسعه در استان را فراهم کرده در کنار و حامی دستگاه تعلیم و تربیت باشند تا شاهد شکوفایی فرزندان این استان باشیم